Pochod za život nemůže změnit názor na fašisty
Pochod pro život na podzim přivedl do
ulic Bratislavy přes padesát tisíc
lidí. Řada slušných lidí se
snaží vzít na milost kotlebovce. Mezi pochodujícími se
totiž objevili i lidé v uniformách
kotlebovců, tedy Ľudové strany naše Slovensko (ĹSNS), v čele se svým předsedou Mariánem Kotlebou, poslancem a bývalým
banskobystrickým županem.
Kotlebovci se svou nacionalistickou rétorikou a neskrývaným obdivem k fašistickému Slovenskému štátu jsou považováni extrémisty.
První zemí na světě, která uzákonila potraty do 12. týdne těhotenství, byl v roce 1920 Leninův Sovětský svaz.
V roce 1935 Hitler v Německu
prosadil zákon, který umožňoval legální potraty u židovských žen. Nečinil tak samosebou po vzoru SSSR, jeho motivem byla rasistická eugenika. Potratová legislativa měla
eliminovat množení méněcenných ras, naopak německé ženy rodit měly a tresty za nelegální potraty se naopak zpřísňovaly.
V roce 1957 se mezi první státy s legálními potraty zařadilo Československo,
jistá poslankyně tehdy předložila zprávu, v níž připomněla, že už prvorepublikoví komunisté bojovali za tento zákon
podle vzoru SSSR a že „socialistická společnost vytváří novou, vyšší socialistickou morálku a (…) neustále bojuje proti přežitkům a předsudkům ve vědomí a řízení lidí.“
Do západních demokracií idea interrupcí
dorazila většinou s dvacetiletým zpožděním, připomíná dále Hanus. Na Západě legalizaci
prosazovala levice proti odporu antikomunistické pravice, v liberálnějších zemích (Francie, Itálie) ji protlačila koalice socialistů
a tamních komunistů, kteří se po sovětském vzoru a Východním bloku tak rádi opičili.
Když Československo v roce 1986 přijímalo extrémně liberální interrupční zákon, který v principu platí dodnes, petici proti němu podepsalo 6518 občanů. Mnozí odpůrci z křesťanského disentu se
dostali do hledáčku StB. Od
komunistů si tehdy vyslechli, že s idejemi práva na
život jsou vlastně pohrobky klerofašismu.
Někteří liberálové na
Slovensku strkají aktivisty práv nenarozeného života do jednoho pytle s
kotlebovskými extremisty, protože tak chtějí delegitimizovat křesťanský
protest, a to podobnou propagandou, jak to na sklonku 80. let dělali komunisté.
Komentáře
Okomentovat