Železniční doprava se změní
Od 15. prosince 2019
začínají platit nové jízdní řády na železnici. Oficiálně oznámeno ještě
nebylo mnoho, ale informace o některých změnách v železniční dopravě na
veřejnost přece jen pronikly. Špatné zprávy je třeba tajit co nejdéle.
Změny v jízdních
řádech znamenaly zmatky na nádražích vždy, tentokrát jsou doplněny dalšími
změnami v železniční dopravě, které ovšem nejsou změnami v zájmu cestující
veřejnosti, ale v zájmu dopravců.
Co jiného čekat, když stát železnici
momentálně nepotřebuje ani pro armádu ani pro dopravu surovin do státních
podniků.Je tedy vpuštěn na koleje každý, kdo si to zaplatí (základní cena 21
Kč/km). Celkově to vypadá na snahu zbavit se, podobně jako regionální
autobusová doprava, jednotlivých cestujících a jezdit za paušál, pro toho, kdo
předem smluvně zaplatí.
Krajům vypršely
desetileté smlouvy s Českými drahami (ČD) a každý region si zajistil nově
zajistil dopravní obslužnost po svém. Výsledek? In-karty budou na řadě tratí
k ničemu, na jihovýchodě Moravy nebudou platit jízdenky ČD dokonce ani v
některých vlacích ČD. Vedení Jihomoravského kraje proto rozhodlo, že dopravci už nebudou nabízet jízdenky dle svých tarifů. Dokonce sáhlo na posvátnou krávu železničářů – takzvané režijní jízdenky. Odbory reagovaly vyhlášením stávkové pohotovosti, řešení krize se očekává až 9. prosince.
Zmatek pro cestující
by vyřešil jednotný národní tarif. Ten však má přijít až za rok. Ministerstvo
dopravy zatím místo něho připravilo šestistránkový návod, v němž dává
obecné rady, kde si mají železniční cestovatelé kupovat jízdenky. Doby, kdy si cestující přišel na nádraží, u pokladny si koupil jízdenku do cíle své cesty a cestoval bezstarostně třeba po deseti tratích, jsou pryč. Nyní je, při vlacích různých společností, nucen nejdříve hledat informace kde a na kterou trať si při přestupu koupit jízdenku. Je to vlastně návrat do 19. století, do doby, než císař František Josef zestátnil všechny veřejné dráhy na území rakouské monarchie.
České dráhy zruší
zpáteční jízdenky, při kterých byla u předem koupené zpáteční jízdence sleva
asi 5 procent. Zruší i většinu prodejen jízdenek ve stanicích. Například v
Jihočeském kraji zůstane jen 13 stanic, kde se budou jízdenky Českých drah
prodávat. Jinak jízdenky prodávají průvodčí ve vlacích. Jedním z mála kroků ČD
ve prospěch cestujících bude možnost platit platební kartou. Ubudou tedy
situace, že po zaplacení papírovou bankovkou cestující nebude muset netrpělivě
čekat, zda se průvodčí ještě vrátí, až ji někde ve vlaku smění, aby měla drobné
nazpět.
V dalších naznačených
plánech železnice chce reagovat na velké množství nehod na železničních
přejezdech, chce na nejfrekventovanějších silnicích zřídit závory, ale také několik tisíc těchto přejezdů zrušit. Proti tomu se bouří obce,
protože po zrušení některých železničního přejezdů by v mnoha případech motorová vozidla
musela najet i o desítky kilometrů více.
Komentáře
Okomentovat