Železniční doprava se změní


Od 15. prosince 2019 začínají platit nové jízdní řády na železnici. Oficiálně oznámeno ještě nebylo mnoho, ale informace o některých změnách v železniční dopravě na veřejnost přece jen pronikly. Špatné zprávy je třeba tajit co nejdéle.
Změny v jízdních řádech znamenaly zmatky na nádražích vždy, tentokrát jsou doplněny dalšími změnami v železniční dopravě, které ovšem nejsou změnami v zájmu cestující veřejnosti, ale v zájmu dopravců.

 Co jiného čekat, když stát železnici momentálně nepotřebuje ani pro armádu ani pro dopravu surovin do státních podniků.Je tedy vpuštěn na koleje každý, kdo si to zaplatí (základní cena 21 Kč/km). Celkově to vypadá na snahu zbavit se, podobně jako regionální autobusová doprava, jednotlivých cestujících a jezdit za paušál, pro toho, kdo předem smluvně zaplatí.

Krajům vypršely desetileté smlouvy s Českými drahami (ČD) a každý region si zajistil nově zajistil dopravní obslužnost po svém. Výsledek? In-karty budou na řadě tratí k ničemu, na jihovýchodě Moravy nebudou platit jízdenky ČD dokonce ani v některých vlacích ČD. Vedení Jihomoravského kraje proto rozhodlo, že dopravci už nebudou nabízet jízdenky dle svých tarifů. Dokonce sáhlo na posvátnou krávu železničářů – takzvané režijní jízdenky. Odbory reagovaly vyhlášením stávkové pohotovosti, řešení krize se očekává až 9. prosince.

Zmatek pro cestující by vyřešil jednotný národní tarif. Ten však má přijít až za rok. Ministerstvo dopravy zatím místo něho připravilo šestistránkový návod, v němž dává obecné rady, kde si mají železniční cestovatelé kupovat jízdenky. Doby, kdy si cestující přišel na nádraží, u pokladny si koupil jízdenku do cíle své cesty a cestoval bezstarostně třeba po deseti tratích, jsou pryč. Nyní je, při vlacích různých společností, nucen nejdříve hledat informace kde a na kterou trať si při přestupu koupit jízdenku. Je to vlastně návrat do 19. století, do doby, než císař František Josef zestátnil všechny veřejné dráhy na území rakouské monarchie. 

České dráhy zruší zpáteční jízdenky, při kterých byla u předem koupené zpáteční jízdence sleva asi 5 procent. Zruší i většinu prodejen jízdenek ve stanicích. Například v Jihočeském kraji zůstane jen 13 stanic, kde se budou jízdenky Českých drah prodávat. Jinak jízdenky prodávají průvodčí ve vlacích. Jedním z mála kroků ČD ve prospěch cestujících bude možnost platit platební kartou. Ubudou tedy situace, že po zaplacení papírovou bankovkou cestující nebude muset netrpělivě čekat, zda se průvodčí ještě vrátí, až ji někde ve vlaku smění, aby měla drobné nazpět.

V dalších naznačených plánech železnice chce reagovat na velké množství nehod na železničních přejezdech, chce na nejfrekventovanějších silnicích zřídit závory, ale také několik tisíc těchto přejezdů zrušit. Proti tomu se bouří obce, protože po zrušení některých železničního přejezdů by v mnoha případech motorová vozidla musela najet i o desítky kilometrů více.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

"Raději Hitlera než Habsburka," mínil neschopný ministr

DFC Budweis byl za 1. republiky nejúspěšnějším jihočeským fotbalovým klubem

Jindřichohradecko jako Divoký západ