Už se všichni těšíme na rok 2035 a na silnice plné elektromobilů

Nedostupná elektroautomobily pro nízkopříjmové skupiny obyvatelstva, drahé domy. To nás čeká poté, co ministři životního prostředí EU schválili plán FitFor55, který má do roku 2030 snížit emise skleníkových plynů o 55 procent. Pokud ho ještě schválí hlavy států, čeká nás největší poválečný úpadek.

Konec výroby osobních aut a dodávek se spalovacím motorem v roce 2035 a rozšíření systému emisních povolenek i na oblast stavebnictví a dopravy. To do dnešního rána v Bruselu projednávali ministři životního prostředí.  Co to bude fakticky znamenat?

 "Taková ta možnost, kdy si mladý člověk kopit nové auto za 250 000 korun anebo velmi solidní dvou až tři roky starou Fabii za 80 000 v bazaru, tak tahle éra bohužel skončí.“ 

A elektromobily obyvatelstvo střední a východní Evropy nezachrání. Průměrná cena ojetého elekrovozítka v ČR je nyní 800 000 korun. Snad bude v průběhu času klesat, ale aby klesla na 50-80 000 korun, to se nedá čekat. Už kvůli opotřebení baterie – nejdražší části vozu.  Dnes vozy do sto tisíc se kupují především na venkově, kde jsou lidé na osobním autu životně závislí. Nejbližší zaměstnavatel, obchod s potravinami nebo lékař jsou 15-20 km. Jeden autobus ráno tam, druhý večer zpět, víkend bez veřejné dopravy. 

U aut to ale nekončí. Výrobci stavebních materiálů a pohonných hmot budou nově muset do ceny konečných výrobků promítnout i emisní povolenky. Pokud na jeden průměrný rodinný domek potřebujete  okolo tří a půl tuny cementu, tak jen jeho výrobou vyprodukujete dvě a půl tuny CO2. A za ty bude muset nově výrobce zaplatit klimatické odpustky Bruselu. Samozřejmě to ve finále zaplatí zákazník…  A pozor,  dovozem odjinud si nepomůžete – přide uhlíkové clo, zvané CBAN (Carbon Border Adjustment Mechanism). Za uplynulé dva roky cena rodinného domku vylétla ze tří na čtyři miliony korun a nyní reálně hrozí, že vyskočí na šest. Zkrátka ta pravá chvíle to ještě více prodražit.

V čele unijního snažení je evropský klimatický car, místopředseda Evropské komise, holandský socialista Frans Timmermans. „Musíme mít transformaci, která je v souladu s evropskými klimatickými závazky, která nenechá nikoho pozadu, která opravdu ochrání planetu a která nám dá sílu – sílu dokázat Putinovi, že ať udělá cokoliv, tak nás nerozdělí, neoslabí a my zvítězíme a naše hodnoty a náš způsob života převáží.“

To ale vzápětí kritizovala polská ministryně životní prostředí Anna Moskwa: „Mluvím hodně s mými ukrajinskými kolegy – ministry. A nikdo z nich mi neříkal, že k tomu, aby vyhráli válku, potřebují FitFor55“. Podle polské ministryně přinese plán EK jen chudobu. I na ní má komise odpověď, a to sociálně-klimatický plán. Příjmy z nového systému emisních povolenek poputují  do Bruselu a odtud se zpětně přerozdělí na ekologickou transformaci. Česká vláda ovšem tuto transformaci bude muset spolufinancovat z padesáti procent. Česká ekonomika se dále hluboce zadluží kvůli nutnosti spolufinancovat zelené programy, protože EU pošle na ně jen polovinu peněz.

Česká vláda využila toho, že se dala dohromady skupina zemí, která ne snad, že by se odvážila jít úplně proti bruselskému proudu, ale alespoň žádá drobný odklad.  Tedy aby od roku 2035 neplatil úplný zákaz spalovacích motorů. Patří tam Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Portugalsko a Slovensko. 

Konečný výsledek ale závisí ještě na výsledku tzv. trialogu – tedy dohadování mezi evropským parlamentem, radou a komisí. Trend je ale jasný. Unie ostatně už nyní pracuje na přechodu nákladní dopravy na elektromobilitu a dokonce se připracuje  příchod bezemisních letadel, fungujících na vodík nebo elektřinu.

palovací motory můžete teoreticky vyrábět i po roce 2035. Jen zatížené speciální  daní. Pokud si budete chtít koupit lepší auto a je vám jedno, jestli bude stát patnáct nebo dvacet milionů, tak jste za vodou. Pro vesnického důchodce, jenž sotva se zmůže na auto za 40.000,  to bude zábava k popukání


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

"Raději Hitlera než Habsburka," mínil neschopný ministr

DFC Budweis byl za 1. republiky nejúspěšnějším jihočeským fotbalovým klubem

Jindřichohradecko jako Divoký západ